بيانيه كمیته حمایت از محقق نسب


طوریكه آگاهی دارید، آیت الله داكتر علی محقق نسب، نویسنده، روشنفكر، ژورنالیست پژوهشگر، شخصیت فرهنگی و مدیر مسئول مجله "حقوق زن" را برخلاف موازین قانون اساسی و مطبوعات، ابتدا اختطاف كردند و پس از آن در طی چندین جلسه دادگاه نیمه صحرایی، به اتهام نشر مقاله ی "ارتداد در اسلام" به دو سال حبس تنفیذی محكوم ساختند. اما از این فیصله نامه غیر عادلانه، متناقض با موازین حقوق بشر و متضاد با آزادی بیان و عقیده، دیری نگذشته بود كه بازیگران و توطئه سازان عقب پرده، به این فیصله نا منصفانه بسنده نكردند و خواستار اشد مجازات یعنی اعدام، برای آیت الله داكتر علی محقق نسب گردیدند. فراتر از آن تقاضای تعقیب و بازداشت آنهایی را كه از این روشنفكر برجسته دینی حمایت كرده بودند، مطرح نمودند.

آیت الله داكتر علی محقق نسب به عنوان یك عالم دینی، معتقد به ارزش های والای اسلامی، دارای چندین اثر علمی در امور مذهبی و دینی است. وی تحلیلی دقیق و متناسب با آیات قرآنی از یك مقوله دینی ارائه كرده بود كه به هیچ نسبتی نمی توان به آن اتهام"كفر و الحاد" را وارد ساخت. تا كنون هیچ یك از عالمان دینی بر سطری از مقاله ی "ارتداد در اسلام" ردیه ای ننوشته است. اما آنچه كه روشن است، محاكمه آیت الله داكتر علی محقق نسب از همان آغاز تا كنون یك محاكمه سیاسی بوده است و هر آنچه كه بر این شخصیت فرهنگی و عالم دینی وارد می شود خارج از چارچوب سیاسی نمی باشد كه به وسیله چماقداران و بازیگران سیاسی داخلی و منطقوی از قبل طرح ریزی گردیده است و به بهانه " اهانت به اسلام" می خواهند كه بر زبان و اندیشه او مهر بزنند و اگر بتوانند او را از میان بردارند و بدین شیوه آزادی بیان و اندیشه را در افغانستان دفن نمایند تا دیگر آزاد اندیشان و روشنفكران افغانستان در راستای انطباق و سازگار ساختن جامعه با اندیشه های مدرن و روح متمدنانه جهان امروز اثر گذاری نداشته باشند.

بدون شبهه داكتر علی محقق نسب یكی از پیشگامان خردمند و آگاه است كه برای نهادینه گی مدرنیت، دموكراسی، آزادی و عقلانیت در افغانستان، مجادله كرده و می نماید. بدین وسیله" كمیته حمایت از محقق نسب" اعلام موجودیت می نماید و با تمام نیرو و توان از آیت الله داكتر علی محقق نسب، به مثابه نماد از روشنگری، آزاد اندیشی، خرد ورزی و عدالتخواهی، دفاع می كند.

كمیته حمایت از محقق نسب، نه تنها خواستار رهایی بدون قید و شرط این شخصیت فرهنگی و دینی از چنگ توطئه گران و مخالفان آزادی عقیده و بیان در افغانستان می باشد، بلكه خواستار اعاده حیثیت اجتماعی، رعایت كرامت انسانی و بری الذمه بودن او از هرگونه اتهام نیز می باشد.

كمیته حمایت از محقق نسب، بدین باور است كه سیاست گذاران و دولتمردان افغانستان در برابر یك آزمون قرار دارند. در صورت عدم رهایی داكتر علی محقق نسب از زندان و یا تحمیل "توبه نامه" بر او، تمام ادعا های كه در زمینه های دموكراسی، حقوق بشر، حفظ كرامت انسانی، آزادی بیان و عقیده، كثرت گرایی، آزادی مذهبی و نبود تعصبات ملی و قومی دارند، زیر سئوال می رود. هرگاه بخواهند كه آیت الله داكترعلی محقق نسب را به اشد مجازات محكوم نمایند در آن صورت حرف زدن از دموكراسی، عدالت، آزاد اندیشی و رعایت موازین قانون اساسی و حقوق مدنی، یاوه سرایی هایی بیش نخواهد بود.

كمیته حمایت از محقق نسب، تمام روشنفكران، آگاهان سیاسی و اجتماعی، روحانیون و عالمان دینی، شخصیت های فرهنگی، ژورناليستان، روزنامه نگاران، دست اندركاران سایت های انترنیتی و بلاگ نویسان، مدافعان حقوق بشر، جانبداران آزادی اندیشه و بیان را در داخل و خارج كشور فرا می خواند كه بخاطر تجلی اندیشه های باز و مدرن و به مقصد شكستاندن سیطره تحجر، استبداد و زور گویی دست بدست هم بدهند و از آزادی بدون قید و شرط آیت الله داكتر علی محقق نسب دفاع نمایند. نگذارند كه با این آغاز نامیمون، معتقدان اندیشه های بسته و متولیان تعصب و خشك اندیشی و حامیان تفكر متحجرانه، زبان آزاد اندیشان را ببندند، قلم های شان را بشكنند و صدای شان را در گلو خفه نمایند.

كمیته حمایت از محقق نسب، یك كمیته باز و فراگیر می باشد. هر آزاده عزیزی كه معتقد و متعهد به آزادی بیان و اندیشه است، بدون كدام پیش شرطی می تواند عضویت این كمیته را حاصل نماید.

كمیته حمایت از محقق نسب، پیوسته اقدامات و راه كار های عملی خود را در راستای رهایی محقق نسب به سمع اعضای كمیته و مراجع ملی و بین المللی می رساند و تا رهایی آیت الله داكتر علی محقق نسب از زندان و اعاده حیثیت اجتماعی وی، از پا نمی نشیند و برای آزادی این شخصیت فرهنگی و دینی هر آنچه در توان دارد، بخرج خواهد داد.

کميته حمايت از محقق نسب جهت اطلاعات رساني و هماهنگي، سايت انترنتی ای را با آدرس     www.mohaqiqnasab.com   ايجاد مي نمايد که به احتمال زياد در همين هفته آماده خواهد شد.

 از هم اکنون دوستان می توانند به آدرس waezi@yahoo.com  با ما تماس بگيرند .

با اميد تحقق صلح، دموکراسي، آزادی و رعايت حقوق بشر در افغانستان!

 

كمیته حمایت از محقق نسب

19/12/2005

 

 


December 21st, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها